”Ehkä taidemuseo voi olla hyvä paikka harjoitella yksin olemista.” – Albert Edelfelt: Leikkiviä poikia rannalla
Kulttuuri
”Ehkä taidemuseo voi olla hyvä paikka harjoitella yksin olemista.” – Albert Edelfelt: Leikkiviä poikia rannalla
Albert Edelfeltin Leikkiviä poikia rannalla -maalauksen luona Kimmo Ohtonen tapaa Ateneumin salivalvojan Liisa Mustakallion, jonka mieleen maalaus nosti hyviä muistoja.
17.4.2020
 |
Apu

Hyväksy evästeet

YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Youtube video placeholder

Albert Edelfelt oli Suomen menestyneimpiä taiteilijoita, pariisilaistunut maailmanmies, joka nautti seuraelämästä ja piti ateljeensa Pariisin Avenue des Villiers'llä elämänsä loppuun saakka. Joka kesä hänen oli kuitenkin päästävä "kotiin". Ja "koti" − oli Haikossa.

Perheen kesäpaikka sijaitsi Porvoon lähellä meren rannalla, ja Edelfelt rakennutti sinne myös vaatimattoman ateljeen. Lähtö Haikkoon oli jokavuotinen kesän kohokohta.

"Parhaiten työskentelen ehdottomasti Haikossa", kirjoitti Edelfelt. "Haikko varjelee minua − kotona nautin työtarmoa ja terveyttä täysin siemauksin".

Leikkiviä poikia rannalla -teoksessa Edelfelt vie katsojan Haikon maisemiin − ja samalla takaisin lapsuuden kesiin. Hetkeen, jolloin elämä oli yksinkertaista ja samalla sisäisesti rikasta. Aurinko paistaa.

Ei ole eilistä eikä huomista, vain leikkilaivat rantavedessä. Pilvet purjehtivat ohi, ulappa kimaltaa auringossa. Pojat ovat täysin keskittyneitä leikkiinsä.

Edelfet teki aiheesta monia luonnoksia. Lopulliseen maalaukseen hänen onnistui vangita sama välittömyys ja eloisuus kuin sitä edeltäneisiin harjoitelmiin.

Albert Edelfelt: Leikkiviä poikia rannalla (1884). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Ahlström. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen.

Toisin kuin monet taiteilijatoverinsa, Albert Edelfelt ei halunnut kuvata myyttistä suomalaisuutta. Hänen taiteensa ei juuri ilmennä Suomessa 1800-luvun loppupuolella voimistunutta kansallisuusaatteen henkeä.

Historiamaalaukset jätettyään Edelfeltistä tuli oman aikansa nykyaikainen kuvaaja, jonka teoksista voi usein löytää merkkejä teollistuvasta, toimeliaasta yhteiskunnasta − höyrylaivoja, tehtaanpiippuja.

Tämänkin kesäisen tuokion huolettomuutta korostaa leikkivien poikien taustalla häämöttävä moderni maailma, tulevaisuuden enne: aikuisten suuret laivat.

Katso koko taidekierros
Työryhmä
Kuvaus
Timo Pyykkö,
Antti Raatikainen
Ohjaus
Jukka Eggert
Leikkaus
Jukka Eggert,
Antti Raatikainen,
Janne Vainiomäki
Konseptisuunnittelu
Niklas Thesslund
Toimitus
Marja Aarnipuro,
Eve Hietamies,
Miikka Järvinen,
Kimmo Ohtonen,
Timo Tervoja
Tekninen toteutus
Genero
Teostekstit
Ateneum

Kommentoi »